artrose deel 1 – klachten aan de knie

Heeft u artrose aan de knie?

Lees er alles over in onze eerste blog over Artrose en wat je eraan kan doen

Specialisten voor fysiotherapie bij artrose

Heeft u last van stijve gewrichten in de ochtend?

 

Artrose is een aandoening, waarbij mensen stijfheid in de gewrichten ervaart. En dit wordt meestal in de ochtend gevoeld. Bij artrose is het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gegaan en op den duur kan dit kraakbeen zelfs geheel verdwijnen. Dit komt vaak voor bij knieen en heupen – ook wel in de vingers. Een gewricht wordt gevormd door twee botdelen. Op de uiteinden van die botten ligt een gladde bekleding: het gewrichtskraakbeen. Het kniegewricht verbindt het bot van het bovenbeen met het bot van het onderbeen. Op de uiteinden van de botten zit een laagje kraakbeen. Dat kraakbeen is normaal heel glad, zodat uw knie gemakkelijk kan buigen, draaien of strekken.

Dit zorgt ervoor, dat de bot uiteinden soepel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Bij artrose kunnen de botuiteinden zelf elkaar dan raken. Mede hierdoor ontstaan er ook problemen met het onderliggende bot. Als reactie op de verminderde kraakbeenbescherming gaat het bot zijn dragende oppervlak vergroten om de druk op het gewricht te verminderen. Artrose kan in alle gewrichten optreden, maar komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, heupen en wervelkolom. In totaal zijn er meer dan 1,2 miljoen mensen die in meer of mindere mate last hebben van artrose.

 

Hoe ontstaat artrose?

Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Bij overbelasting of herhaalde blessures kan het slijtageproces sneller gaan dan normaal. Een andere oorzaak kan gelegen zijn in een afwijking in de stand van bijvoorbeeld het heupgewricht; hierdoor zal de heup sneller slijten.

Wat ervaren mensen met artrose?

De meeste mensen ervaren stijfheid in de gewrichten, pijn en zogenaamde ‘opstart klachten’. Als men uit bed stapt, uit een stoel opstaat voelt het vaak alsof het gewricht niet helemaal soepel is. Dit noemen we dan de ‘opstart stijfheid’. Wanneer men dan wat beweegt, zal deze stijfheid en pijn afnemen.

 

artrose knie fysiotherapie

Soms meer, soms minder last

Soms hebben mensen een periode van meer pijn en stijfheid, waarna dit weer afzwakt en er minder klachten worden ervaren. Het weer speelt hierin vaak een rol, omdat bij koud, nat weer, de gewrichten wat strammer aanvoelen. Hierdoor is men vaker in de winter beperkt in de bewegingsvrijheid.

Bijna 1,5 miljoen mensen met artrose

In 2019 waren er naar schatting 1.492.500 mensen met artrose (gewrichtsslijtage) bekend bij de huisarts: 535.300 mannen en 957.200 vrouwen (jaarprevalentie). De meeste mensen zijn gediagnosticeerd met knieartrose (704.600).

Artrose per lichaamsdeel

De jaarprevalentie betreft alle mensen die ergens in het jaar 2019 bekend waren bij de huisarts met een vorm van artrose. Deze mensen hoeven niet allemaal in 2019 contact te hebben gehad met de huisarts voor artrose. Ongeveer 27% van de mensen die in 2019 bekend waren bij de huisarts met artrose, heeft hiervoor in dat jaar ook contact gehad met de huisarts.

 

Zoals te lezen is, komt knie artrose het meeste voor en ervaren mensen met knie artrose de meeste beperkingen.

 

Heup artrose komt ook regelmatig voor, maar men ervaart daar wat minder beperkingen door.

Wat weten we over Artrose?

 

  • Knieklachten hebben het hoogste percentage beperkingen en handicaps (rest klachten) van alle lichamelijke klachten – Dekker 2004, di Fabio 1998, Banker 1999
  • Veel personen met artrose zijn niet bekend met het ziektebeeld, wat betekent dat ze minder goed kunnen inschatten wat ze wel en niet kunnen en moeten doen.
  • Mensen met artrose aan met name heup en/of knie ervaren veel beperkingen in hun dagelijks functioneren en zijn fysiek minder actief dan gezonde leeftijdsgenoten.

 

  • Pijn en mobiliteitsbeperkingen (stijfheid) zijn de meest voorkomende klachten bij personen met artrose.
  • Regelmatig hebben personen met artrose ook overgewicht en/of diabetes; dit komt mede doordat men minder beweegt door de artrose.
  • Personen die beperkt zijn door artrose, lijden regelmatig ook aan een verminderde gemoedstoestand. Dit komt mede doordat men minder actief is, waardoor men minder sociale activiteiten kan ondernemen.

 

  • De klachten die bij artrose voorkomen worden versterkt doordat de beenspieren minder sterk worden en minder uithoudingsvermogen hebben.
  • Oefenprogramma’s specifiek om de beenspieren sterker te maken, verminderen de klachten sterk.
  • Wanneer men stopt met oefeningen, dan zullen de klachten langzaamaan weer terug komen. Daarom zal men voortdurend tweemaal per week oefeningen moeten doen. Bekijk dit positief: bewegen op een intensief niveau, heeft veel positieve effecten op korte en lange termijn.

 

  • Sommige personen hebben een terugval tijdens de duur van een oefenprogramma. Belangrijk is dan om te weten wat je moet doen.
  • Oefenprogramma’s moeten bestaan uit mobiliteitsverbetering, coördinatieve oefeningen, krachttraining en verbeteren van het uithoudingsvermogen.
  • Tenminste driemaal per week uithoudingsvermogen trainen is aan te bevelen, minimaal dertig minuten en op een matig intensief niveau.

 

  • Krachttraining zal twee- tot driemaal per week moeten worden gedaan om goede verbeteringen waar te nemen.
  • Personen met flinke klachten kunnen vaak wel een (sportieve)activiteit doen zonder klachten, zoals fietsen, zwemmen of oefeningen bij de fysiotherapeut.
  • Zowel wandelen met een stevig tempo, krachtoefeningen, mobiliteitsoefeningen als dieet advies kunnen bijdragen aan de verbetering van de klachten.

 

  • Studies naar personen die regelmatig oefenen, laten een reductie zien van klachten, een verminderde medicijninname en een betere mentale gemoedstoestand.
  • Een grote studie naar de uitkomsten bij personen die een oefenprogramma volbrengen, laat zien dat ook 18 maanden na deze studie er blijvende verbeteringen zijn te zien op het gebied van de pijn, functioneren en kwaliteit van leven, bij deze personen.

 

Krachttraining en artrose

Fysieke gevolgen van artrose in de knie

Met het artrose in de knie en het ouder worden treden natuurlijke veranderingen op in ons lichaam. Zo neemt onze spiermassa af (sarcopenie) en wordt de kwaliteit van spier, pees, gewrichten en bot minder. Het gevolg van die spierafname is dat bewegen steeds moeilijker wordt. De afname aan spieren leidt daarnaast tot een tragere stofwisseling, met tot gevolg dat veel ouderen flink aankomen.

Pijn in de knie en Spiermassa

Door pijn in de knie, worden de spieren rondom de knie als het ware ‘uitgezet’. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel: door pijn worden de spieren uitgezet en doordat de spieren minder sterk worden, krijgen mensen weer sneller last. En dan heb je dus weer sneller pijn, waardoor de spieren steeds slapper worden. Krachttraining is dan ook een essentieel middel om spiermassa en daarmee ook de kwaliteit van leven te verbeteren.

“Let food be thy medicine and medicine be thy food.”
Hippocrates

460 - 370 v Christus

Hoe ziet fysiotherapie bij ArenaFysio er uit?

Wij zijn specialisten op het gebied van krachttraining met oudere mensen en personen met artrose. Wij hanteren een uitgebreide aanpak, waardoor we realistische en haalbare doelstellingen kunnen opstellen.

Fysiotherapie Intake

We beginnen met een uitgebreide Intake waarbij we al uw blessures zullen bespreken om een zo goed mogelijk beeld van uw status te kunnen krijgen.

Fysieke Check

Daarna zullen we een fysieke check doen, waarbij we uw blessures testen en nagaan of er een specifieke oorzaak van uw klachten is.

Doelstellingen bepalen

Dan bepalen we samen haalbare doelstellingen en maken we een plan om dit te gaan realiseren.

Hoe vaak moet er getraind worden?

Over het algemeen is tweemaal per week krachttraining voldoende om goede verbetering te realiseren. Dit zal wel gedurende zes tot twaalf weken moeten worden volgehouden, om fundamentele veranderingen te kunnen garanderen.

Fysiotherapie Behandelingen

Indien er fysiotherapie behandelingen nodig zijn, zullen we daarmee beginnen. Zo scheppen we voorwaarden om goed te kunnen starten met krachttraining.

“Ik had langdurig klachten aan mijn rug en knieen, waardoor ik maar met moeite de trappen op kon komen. En met mijn boodschappen lukte dat alleen als ik steeds even pauze nam.

Maar sinds ik krachttraining ben gaan doen bij ArenaFysio, onder begeleiding van de fysio’s, lukt het mij weer om zonder stoppen de trappen op te lopen. Ook mijn rugklachten zijn veel minder geworden. Nu kan ik eindelijk weer met mijn kleinkinderen er op uit.

De begeleiding bij ArenaFysio vond ik er prettig: ze hanteren een persoonlijke aanpak, en hebben echt geluisterd naar mijn verhaal en behoeftes. De trainingen zijn zwaar, en ik heb door moeten zetten. Maar ik ben erg blij dat ik het heb gedaan. Want nu sta ik niet meer op met pijn en stijfheid in rug en knieen.”

Mevrouw Bakboord

54 jaar (Amsterdam Zuidoost)

Mayra de Boer

Wilt u meer weten?

We hopen dat u veel heeft geleerd over hoe krachttraining kan bijdragen aan uw gezondheid en welbevinden. Wil je meer informatie of een afspraak maken?

Maak een afspraak met Mayra de Boer

Fysiotherapeut

Orthomoleculair Therapeut

Personal Trainer

Volg ons op de social media kanalen, voor toffe weetjes en informatie over gezondheid en fysiotherapie in het bijzonder.

Disclaimer: Deze informatie is met zorg samengesteld. Er kunnen echter zaken instaan die niet voor jou van toepassing zijn. Raadpleeg daarom altijd jouw fysio of arts wanneer je vragen hebt.

Copyright op dit document. Niets uit deze blog mag worden vermenigvuldigd. Delen van het document mag wel – graag zelfs.

Chat openen