onze Blog over sportblessures bij kinderen – deel 1

Groeipijn bij Sportende Kinderen

Lees alles over blessures bij sportende kinderen en wat je eraan kan doen.

Blessures bij Sportende Kinderen

Heb je pijn aan de knie of hiel tijdens het spelen of sporten?

 

Heb je pijn aan de knie of hiel en ben je hard gegroeid afgelopen tijd? Dan kan het zijn dat je last hebt van ‘groeipijn’. Dit komt veel voor, zeker bij kinderen die in korte tijd snel zijn gegroeid.

Het kan dan zijn dat je last krijgt van de knie, op de plek waar de kniepees aanhecht op je scheenbeen. Of, als je rond de 10-12 jaar bent, kun je last krijgen van je hiel, waar de achillespees aanhecht op je hak. Deze ‘groeigerelateerde pijn’ kan heel vervelend zijn, omdat je niet meer vrij kan spelen en sporten. De meeste kinderen hebben vooral last na het sporten, als ze afgekoeld zijn. Ze lopen dan mank en klagen over scherpe pijn aan de knie of hak. 

Omdat het veel voorkomt, is er ook redelijk veel onderzoek naar gedaan. En zodoende weten we dat het geen hele erge blessure is en de oplossing vrij simpel is. Maar de moeilijkheid is juist dat kinderen, ouders en trainers niet goed weten wat ze wel en/of niet moeten doen.

Daarom hebben wij deze blog geschreven, om u te informeren over de sportblessure, wat er precies aan de hand is en wat je zelf kan doen om het te verhelpen. Daarnaast beschrijven wij onze aanpak, welke bewezen effectief is en uniek in de fysiotherapie omdat wij verder kijken dan alleen de blessure. Wij stellen het kind centraal en stellen een individueel programma samen, afgesteld op de mogelijkheden en behoeftes van het kind. De ArenaFysio aanpak is uiterst effectief als men zich strikt aan de regels houdt en niet afwijkt van het plan wat de fysiotherapeut heeft opgesteld.

Lees snel verder wat Groeipijn bij Sportende Kinderen is, en wat je er zelf aan kan doen.

Groeipijn en wat je eraan kan doen

Kinderen die veel sporten kunnen klachten krijgen aan het bewegingsapparaat. In Nederland wordt al lange tijd veel (para)medische begeleiding gegeven aan talentvolle sportende kinderen. En omdat tegenwoordig er intensiever getraind lijkt te worden door jonge talenten, is het van belang om als paramedicus essentiële kennis te hebben ten aanzien van klachten die bij een opgroeiend kind kunnen voorkomen.

De meeste klachten met fysieke pijn bij sportende kinderen zijn belasting gerelateerd wat betekent dat het te beïnvloeden en bij te sturen is. De toename is tweeërlei, namelijk intensiever sporten en minder dagelijks bewegen, waardoor de relatieve belasting hoger is tijdens het sporten.

Kinderen in de Groeispurt

Als een kind zich in een groeispurt bevind, zal het motorisch wat minder goed kunnen bewegen omdat er steeds opnieuw met een vergroot lichaam moet worden omgegaan. Het zenuwstelsel moet zich daaraan eerst aanpassen en de spieren en pezen moeten zich kunnen aanpassen met een grotere kracht en trekbelasting. Daarom is een aanpassing in de sportbeoefening bij een groeispurt van belang, om juist de nadruk op mobiliteit en coördinatie te leggen en minder op kracht, snelheid en explosiviteit. Wanneer er tekenen zijn van een blessure bij een sportend kind, dan is de belangrijkste interventie voor een fysiotherapeut de aanpassing van belasting.

Effectieve Oefeningen

 

Krachttraining is een essentieel onderdeel van onze aanpak. Sommige mensen geloven nog dat krachttraining de groei van kinderen kan beperken en dat het slecht zou zijn. Maar daar is helemaal geen bewijs voor!

Integendeel: krachttraining onder goede begeleiding is juist een zeer effectief middel om blessures te voorkomen maar ook om de al bestaande blessure zoals groeipijn, te verhelpen. 

Het is echter wel van belang om dit onder goede begeleiding te doen. Daarom hebben de fysio’s van ArenaFysio in Amsterdam Zuidoost, een interne opleiding gekregen om dit op de juiste manier aan de sportende kinderen te geven.

Osgood Schlatter - Wat is het?

Osgood Schlatter is een pijnlijke ontsteking van de aanhechting van de kniepees op het scheenbeen bij kinderen in de groei.

Hoe vaak komt Osgood Schlatter voor?

Osgood Schlatter komt meer voor bij jongens dan bij meisjes. Osgood Schlatter komt vaak voor bij jongens tussen de 10 en 15 jaar en bij meisjes tussen de 8 en 12 jaar.

Bij welke sporten komt het voor?

Sporten met veel springen en sprintjes trekken, zoals voetbal en volleybal kunnen de klachten die bij Osgood Schlatter horen sneller uitlokken.

Osgood Schlatter - wat kun je er aan doen?

Trainingsaanpassingen

Ontlast de peesaanhechting door de sportactiviteiten aan te passen of door te stoppen. Hierbij moet vooral springen en sprinten vermeden worden.

Zelfbehandeling

Naast het aanpassen van de sportactiviteiten kan op momenten van pijn de zwelling gekoeld worden met ijs. Het rekken van de bovenbeenspieren en hamstrings kan ook verlichting geven.

Bij voorkeur wordt er GEEN gebruik gemaakt van een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAID) zoals Ibuprofen of diclofenac.

Welke Oefeningen helpen bij Osgood Schlatter?

Jouw fysio bij ArenaFysio kan je dit allemaal uitleggen en aanleren. Met een goed oefenschema, ben je zo van de klachten af. Ga je toch te veel doen. en luister je niet (goed) naar de instructies van je fysio, dan blijven de klachten constant aanwezig; soms erger dan anders.

Maak daarom snel een afspraakbij jou Fysio

Morbus Sever's - wat is het?

Calcaneal apophysitis, also commonly known as sever’s disease, is a condition seen in children usually aged between 8–15 years. Conservative therapies, such as taping, heel lifts and orthotic intervention are accepted management practices for calcaneal apophysitis, though there is very little high quality research examining the efficacy of such treatment modalities. Previous narrative literature reviews and opinion pieces provide some evidence for the use of heel raises or orthoses. The aim of this manuscript was to complete a systemic review on the treatment options for calcaneal apophysitis as measured by pain reduction and maintenance of physical activity.

Hielpijn - Sever's - wat kun je er aan doen?

Conclusion

There is limited evidence to support the use of heel raises and orthoses for children who have heel pain related to calcaneal apophysitis. Further research is needed to generate higher quality evidence with larger sample sizes, and validated measures of pain and function to establish effective treatment approaches for children with calcaneal apophysitis.

Alicia M James et al. 2013 . 2013; 6: 16. Published online 2013 May 3

“Effectiveness of interventions in reducing pain and maintaining physical activity in children and adolescents with calcaneal apophysitis (Sever’s disease): a systematic review”

Mijn kind heeft een groeispurt

Waar moet je als ouder op letten als je kind een groeispurt heeft?

3 augustus 2017

Groeispurt bij je kind: hij of zij schiet de hoogte in, voeten worden groter en armen langer. Wat doet dat met je kind? Waar moet je als ouder op letten?

Groeispurt

Kinderen groeien niet gelijkmatig, maar in schokken. Elk kind krijgt te maken met een groeispurt. Bij de een gaat dat wel geleidelijker dan bij de ander. De eerste groeispurt heeft een kind in de eerste twee jaar van zijn leven. Bij meisjes kondigt de tweede grote groeispurt zich aan vanaf tien of elf jaar. Bij jongens gebeurt dat een jaar of drie later. Zij schieten vanaf hun dertiende levensjaar de lucht in. Jongens kunnen in deze fase wel tien centimeter per jaar groeien, bij meisjes is dat twee of drie centimeter minder.

De verschillende lichaamsdelen groeien in verschillende snelheden. Voor de coördinatie is dat heel lastig. Je merkt het dan ook aan je kind: dat wordt wat slungeliger. Tijdens het sporten merken kinderen dat ze anders bewegen, daar moeten ze aan wennen. Hun lichaam doet niet wat ze verwachten.

Je kind heeft in deze periode meer kans blessures op te lopen. Het is goed als ouders en coaches zich realiseren dat kinderen in deze periode kwetsbaarder zijn en eerder last kunnen krijgen van overbelasting. Goede trainers houden er rekening mee, maar het kan nooit kwaad als ouder de coach te informeren. Oefeningen gericht op coördinatie helpen kinderen meer grip te krijgen op hun bewegingen.

Groeipijn

Waar kinderen ook mee te maken kunnen krijgen, zijn groeipijnen. Door de snelle groei van de botten, krijgen de spieraanhechtingen bij bijvoorbeeld de hiel en de knieën het zwaar te verduren. Het zijn klachten die voorbij gaan, maar ze zijn wel vervelend. Let er op de belasting terug te brengen als je kind aangeeft last te hebben van groeipijn. Dus minder en minder intensief sporten en niet tot het uiterste gaan. Belangrijk is wel dat je kind fit blijft. Door gerichte oefeningen kan men soms de belastbaarheid, de hoeveelheid belasting die een kind aankan, verhogen.

Voldoende slaap

Goede voeding en voldoende slaap helpen je kind in deze periode. Eiwitten zorgen voor de opbouw van spiermassa en voor een goede stofwisseling. Gevarieerd eten met vlees, vis, eieren en soja ondersteunt kinderen hun groeispurt goed te doorstaan.

Als sportarts krijg ik regelmatig jonge sporttalenten op mijn praktijk. Het liefst meet ik ze vanaf een jaar of tien elke drie maanden. Dan weet ik wanneer ze groeien en hoeveel. De uitschieters kan ik advies geven over de intensiteit en manier van training, extra coördinatieoefeningen en hun voeding. Want kinderen die veel sporten hebben tijdens hun groeispurt extra aandacht nodig.

Jessica is sportarts en heeft haar eigen sportmedisch adviescentrum (SMA) Jessica Gal Sportartsen. Ze is moeder van Tommy (7). Jessica schreef ook op Tym over groeispurts in de zomer en goede sportschoenen.

Terug

Tips & Do's & Dont's voor ouders met sportende kinderen

Waar moet je als ouder op letten als je kind een groeispurt heeft?

3 augustus 2017

Groeispurt bij je kind: hij of zij schiet de hoogte in, voeten worden groter en armen langer. Wat doet dat met je kind? Waar moet je als ouder op letten?

Groeispurt

Kinderen groeien niet gelijkmatig, maar in schokken. Elk kind krijgt te maken met een groeispurt. Bij de een gaat dat wel geleidelijker dan bij de ander. De eerste groeispurt heeft een kind in de eerste twee jaar van zijn leven. Bij meisjes kondigt de tweede grote groeispurt zich aan vanaf tien of elf jaar. Bij jongens gebeurt dat een jaar of drie later. Zij schieten vanaf hun dertiende levensjaar de lucht in. Jongens kunnen in deze fase wel tien centimeter per jaar groeien, bij meisjes is dat twee of drie centimeter minder.

De verschillende lichaamsdelen groeien in verschillende snelheden. Voor de coördinatie is dat heel lastig. Je merkt het dan ook aan je kind: dat wordt wat slungeliger. Tijdens het sporten merken kinderen dat ze anders bewegen, daar moeten ze aan wennen. Hun lichaam doet niet wat ze verwachten.

Je kind heeft in deze periode meer kans blessures op te lopen. Het is goed als ouders en coaches zich realiseren dat kinderen in deze periode kwetsbaarder zijn en eerder last kunnen krijgen van overbelasting. Goede trainers houden er rekening mee, maar het kan nooit kwaad als ouder de coach te informeren. Oefeningen gericht op coördinatie helpen kinderen meer grip te krijgen op hun bewegingen.

Groeipijn

Waar kinderen ook mee te maken kunnen krijgen, zijn groeipijnen. Door de snelle groei van de botten, krijgen de spieraanhechtingen bij bijvoorbeeld de hiel en de knieën het zwaar te verduren. Het zijn klachten die voorbij gaan, maar ze zijn wel vervelend. Let er op de belasting terug te brengen als je kind aangeeft last te hebben van groeipijn. Dus minder en minder intensief sporten en niet tot het uiterste gaan. Belangrijk is wel dat je kind fit blijft. Door gerichte oefeningen kan men soms de belastbaarheid, de hoeveelheid belasting die een kind aankan, verhogen.

Voldoende slaap

Goede voeding en voldoende slaap helpen je kind in deze periode. Eiwitten zorgen voor de opbouw van spiermassa en voor een goede stofwisseling. Gevarieerd eten met vlees, vis, eieren en soja ondersteunt kinderen hun groeispurt goed te doorstaan.

Als sportarts krijg ik regelmatig jonge sporttalenten op mijn praktijk. Het liefst meet ik ze vanaf een jaar of tien elke drie maanden. Dan weet ik wanneer ze groeien en hoeveel. De uitschieters kan ik advies geven over de intensiteit en manier van training, extra coördinatieoefeningen en hun voeding. Want kinderen die veel sporten hebben tijdens hun groeispurt extra aandacht nodig.

Jessica is sportarts en heeft haar eigen sportmedisch adviescentrum (SMA) Jessica Gal Sportartsen. Ze is moeder van Tommy (7). Jessica schreef ook op Tym over groeispurts in de zomer en goede sportschoenen.

Terug

Hoe ziet fysiotherapie voor kinderen bij ArenaFysio er uit?

Wij zijn specialisten op het gebied van krachttraining bij oudere mensen. Omdat onze fysio’s veel ervaring hebben, kunnen we u uitstekend helpen met uw vragen en doelstellingen. Wij hanteren een uitgebreide aanpak, waardoor we realistische en haalbare doelstellingen kunnen opstellen.

Fysiotherapie Intake

We beginnen met een uitgebreide Intake waarbij we al uw blessures zullen bespreken om een zo goed mogelijk beeld van uw status te kunnen krijgen.

Fysieke Check

Daarna zullen we een fysieke check doen, waarbij we uw blessures testen en nagaan of er een specifieke oorzaak van uw klachten is.

Doelstellingen bepalen

Dan bepalen we samen haalbare doelstellingen en maken we een plan om dit te gaan realiseren.

Hoe vaak moet er getraind worden?

Over het algemeen is tweemaal per week krachttraining voldoende om goede verbetering te realiseren. Dit zal wel gedurende zes tot twaalf weken moeten worden volgehouden, om fundamentele veranderingen te kunnen garanderen.

Fysiotherapie Behandelingen

Indien er fysiotherapie behandelingen nodig zijn, zullen we daarmee beginnen. Zo scheppen we voorwaarden om goed te kunnen starten met krachttraining.

Looptechniek & Sprinttraining

Doordat kinderen groeien, zien we vaak een vermindering van de motorische vaardigheden bij hardlopen en sprinten. Omdat beide belangrijke onderdelen van sporten zijn zoals voetbal, zullen we er bij ArenaFysio aandacht aan besteden om dit te verbeteren.

De verminderde coördinatie van het hardlopen en sprinten, komt doordat de botten van een kind eerst groeien, daarna de spieren en pezen en dan pas de aansturing (zenuwen). Dat is dus ook de reden dat jongens en meisjes die snel groeien, er slungelig uitzien. Hier kunnen ze uiteraard niet veel aan doen en heeft tijd nodig om te verbeteren. De focus van de sport trainingen en fysiotherapie zou dan ook vooral op coordinatieve vaardigheden moeten liggen, zoals hardlooptechniek.

ArenaFysio Looptraining

ArenaFysio werkt nauw samen met verschillende specialisten op gebied van atletiek, loopscholing en performance trainingen. Stuur ons een mail voor meer informatie.

Markus Warnars

Wilt u meer weten?

We hopen dat u veel heeft geleerd over hoe krachttraining kan bijdragen aan uw gezondheid en welbevinden. Wil je meer informatie of een afspraak maken?

Maak een afspraak met Markus Warnars

Fysiotherapeut

Performance Trainer

Strength & Conditioning Coach

Volg ons op de social media kanalen, voor toffe weetjes en informatie over gezondheid en fysiotherapie in het bijzonder.

Na drie afspraken had ik al geen last meer van mijn blessure aan de lies. Nu doe ik de oefeningen nog onder begeleiding om sterker en fitter te worden.

D. Cruden (12 jaar)

Voetballer @ DreamTeam Academy

ik vind het een top praktijk. Mijn zoontje had heel veel last van zijn knie. Binnen 2 weken knie pijn weg bij ArenaFysio. Ben echt tevreden.

Quincy N.

Vader van O11 speler FC Abcoude

Ik had onlangs een voetbalblessure. Bij Arenafysio ben ik snel geholpen door de informatieve en geduldige zorg en helende behandelingen. Nu doe ik performance training om sterker en sneller te worden!! 💪🏿 Heel erg bedankt Arenfysio, 100% een aanrader bij blessures.

Three Hilt (16 jaar)

Voetballer

Disclaimer: Deze informatie is met zorg samengesteld. Er kunnen echter zaken instaan die niet voor jou van toepassing zijn. Raadpleeg daarom altijd jouw fysio of arts wanneer je vragen hebt.

Copyright op dit document. Niets uit deze blog mag worden vermenigvuldigd. Delen van het document mag wel – graag zelfs.