Het Immuunsystseem

Hoe staat het met jouw afweer?

Beweeg jij genoeg en eet je wel gezond?

Hey jij?!

Hoe staat het met jouw afweer?

Beweeg je wel genoeg en eet je gezond?

 

Wist je dat je met genoeg bewegen en gezond eten, jouw afweersysteem kunt verbeteren? En dat gezond eten het beste medicijn is? Lees snel verder en leer wat jij kan doen om jouw gezondheid te verbeteren in onze eerste. 

We leggen eerst uit wat het immuunsysteem is, hoe het zou moeten werken en daarna leggen we je uit wat je zelf kan doen om het beter te laten functioneren.

 

Movmᥱᥒt s Mιᥒᥱ™

 

De werking van ons Immuunsystseem

Ons lichaam is een functionerend systeem, altijd op zoek naar balans in het lichaam. Dit noemen we homeostase. Ons immuunsysteem is hierbij een zeer belangrijk onderdeel. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat we alle prikkels van binnenuit (zoals ontstekingen) of van buiten (virussen/bacteriën) kunnen aanpakken, reguleren en onschadelijk maken.

Hoe je lichaam dit doet is best complexe materie maar dit gebeurt o.a. door gespecialiseerde afweer cellen in ons lichaam. Verder is het belangrijk om te weten dat je immuunsysteem wordt opgebouwd tijdens je leven. Denk bijvoorbeeld maar aan de afweer en immuniteit die je opbouwt na het toedienen van een vaccin. 

Immuunreactie

Een normaal werkend immuunsysteem kan een hele hoop ziektekiemen onschadelijk maken. Er kan hierbij een ontstekingsreactie volgen. Er kan vocht, warmte en roodheid ontstaan. Dit is overigens een normale en gezonde herstel reactie. Laat dit dus zijn werk doen in plaats van het te bestrijden met ontstekingsremmers. In de meeste gevallen is zo’n ontstekingsreactie voldoende. Maar in sommige gevallen waarbij het immuunsysteem al is verzwakt door bv onderliggende aandoeningen, is er meer nodig en kun je ernstige symptomen ontwikkelen. Belangrijk om te weten dat dit per persoon verschillend kan zijn. De een krijgt alleen een snotneus en de andere persoon een levensbedreigende dubbele longontsteking.

De Emmer & Druppel

Iedereen kent de spreekwoordelijke emmer en de druppel die de emmer doet overstromen. Je kunt je lichaam en je immuunsysteem vergelijken met de emmer. Het is veel effectiever om de emmer leeg te maken dan de druppel tegen te houden. Met andere woorden. Zorg voor een goed functionerend immuunsysteem en dus lichamelijke gezondheid ipv het bestrijden van de ziektesymptomen met bv medicijnen die je immuunsysteem nog verder verzwakken.

Invloeden op het immuunsysteem

Factoren die je immuunsysteem verzwakken

We weten uit onderzoek dat er een aantal factoren zijn die je immuunsysteem kunnen versterken en verzwakken. Factoren die je immuunsysteem ernstig kunnen verminderen zijn o.a:

 

  1. overmatig medicijn gebruik
  2. alcohol en drugs
  3. te veel suiker inname
  4. obesitas of te veel aan vet rond de organen en middenrif
  5. matige of slechte stressmanagement
  6. te weinig slaap
  7. te weinig beweging

Factoren die je immuunsysteem versterken

Er zijn ook bewezen factoren die jouw immuunsysteem kunnen verbeteren. Denk hierbij aan:

  1. gezond eten
  2. voldoende slaap
  3. voldoende beweging
  4. mentale gezondheid (stressmanagement)
  5. goed ademhalingspatroon (diepe buikademhaling)
  6. regelmatig contact met de natuur (bos- strandwandeling)
  7. luisteren van (ontspannende muziek)
  8. persoonlijke sociale contacten met familie en/of vrienden.
“Let food be thy medicine and medicine be thy food.”
Hippocrates

460 - 370 v Christus

Hoe kan fysiotherapie helpen bij het boosten van je immuunsysteem?

De fysiotherapeut is in eerste instantie een expert op het gebied van lichamelijke beweging. Hij kan dit niet alleen doen als behandelaar maar ook in de rol van zowel trainer en coach. Hij maakt samen met de cliënt een persoonlijk plan van aanpak en inspireert en motiveert waar nodig. Dit laatste kan overigens ook heel goed via een online consult, waarbij Video-Bellen wordt gebruikt.

Wat zijn de voordelen van Fysiotherapie

  • het versterken van je hart- en long-functie (cardio/vasculaire) vermogen door uithoudingsvermogen training en krachttraining

 

 

  • het verbeteren van de mobiliteit van spieren en gewrichten, door bijvoorbeeld stretching en mobility oefeningen, zoals yoga.

 

 

  • het versterken van je core spieren door het doen van fysio-pilates oefeningen

 

 

  • het verbeteren van spierkracht door krachtoefeningen.

 

 

 

  • weten wat je wel en juist niet moet doen door coaching van een specialist op gebied van bewegen en een gezonde levensstijl.
“wandelen is het beste medicijn”
Hippocrates

460 - 370 voor Christus

We hopen dat je veel hebt geleerd over hoe jij jouw Immuunsysteem kan verbeteren.

Wil je meer weten of hoe fysiotherapie jou kan helpen bij het verbeteren van je immuunsysteem?

Neem contact op met Lennard Knol ->

 

Maak een afspraak met Lennard Knol

Fysiotherapeut

Osteopaat i.o.

Natural Movement Specialist

Volg ons op de social media kanalen, voor toffe weetjes en informatie over gezondheid en fysiotherapie in het bijzonder.

Disclaimer: Deze informatie is met zorg samengesteld. Er kunnen echter zaken instaan die niet voor jou van toepassing zijn. Raadpleeg daarom altijd jouw fysio of arts wanneer je vragen hebt.

Copyright op dit document. Niets uit deze blog mag worden vermenigvuldigd. Delen van het document mag wel – graag zelfs.