Lage rugpijn & Manuele therapie

Heb jij last van je lage rug?

Lees er alles wat lage rugkalchten zijn en wat je eraan kan doen

Lage Rugpijn

wat is het en hoe ga je er mee om?

 

Rugpijn, we krijgen er bijna allemaal wel eens mee te maken. Tussen de 60 en 90% van de volwassenen zal ooit in zijn leven een episode van lage rugpijn doormaken. Jaarlijks is dit ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking. Circa 90% van alle rugpijn wordt aspecifieke rugpijn genoemd. Dit betekent dat er geen duidelijke fysieke oorzaak is waar de rugpijn door ontstaat. Daarbij is er meestal geen schade aan de rug te zien (zowel met scans als met een fysiek onderzoek).

Maar dit kan wel zo worden ervaren door mensen. Bij ons in de praktijk zien we regelmatig mensen die zich zorgen maken dat er echt iets beschadigd is aan de rug. Met onze kennis en ervaring kunnen we deze mensen uitstekend helpen en voorlichten over wat er nu precies aan de hand is. Daarom hebben we deze blog geschreven, zodat u meer leert over de lage rugklachten die zoveel voorkomen.

 

Hoe ontstaan lage rugklachten meestal?

De oorzaak van aspecifieke lage rugpijn is multifactorieel, dat wil zeggen dat het een samenkomst van allerlei dingen is. Bijvoorbeeld een dag helpen met verhuizen, een hectische periode achter de rug, gestart met een nieuwe baan en toevallig een slechte nacht slaap. Dit kunnen allemaal ingrediënten zijn waardoor je een aantal dagen later rugpijn krijgt.

Het beloop is vaak zeer gunstig, 75-90% herstelt binnen enkele weken. Ondanks het gunstige beloop gaat aspecifieke lage rugpijn gepaard met een hoge ziektelast en leidt het tot hoge maatschappelijke kosten, vooral vanwege ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Wat veel mensen niet weten, is dat de meeste vormen van lage rugpijn goed behandelbaar zijn door een fysiotherapeut en/of manueel therapeut.

Onze manueel therapeut Jelmer de Vries legt hieronder de oorzaken uit van het ontstaan van rugklachten.

Jelmer de Vries

Hoe ziet de behandeling eruit van onze
manueel therapeut?

Omdat de oorzaken van de lage rugpijn vaak niet alleen in de rug zelf is te vinden, maar
door andere factoren kunnen ontstaan, richt onze manueel therapeut Jelmer de Vries zich vooral ook op deze oorzaken. Daarbij is uitleg en voorlichting essentieel.
.

De emmer die overloopt

Zo omschrijft hij het ontstaan van lage rugpijn, als een emmer die overloopt:

“Ik beschrijf het meestal als een emmer. In die emmer zitten de eerder genoemde ingrediënten, maar ook allerlei vormen van stress en nog veel meer. Deze emmer is jouw belastbaarheid, hoe voller de emmer des te minder belastbaar jij bent en vice versa. Uiteindelijk kan de emmer een keer overstromen. Bij het maken van een eenvoudige beweging, zoals het oprapen van een pen van de grond, kan het vervolgens in je rug ‘schieten’. Dit komt dan omdat je dus minder belastbaar was vanwege het overstromen van jouw emmer. “

Jelmer de Vries vertelt verder

Vervolgens gaat het lichaam in een soort beschermingsstand. Het lichaam denkt dat er mogelijk schade is, dus spant het alle betrokken spieren overmatig aan in een poging de rug te beschermen. Het gevolg hiervan is dat de rug pijnlijk blijft en ook nog eens stijver wordt. Hierdoor ben jij meestal geneigd om nog minder te gaan bewegen, waardoor de rug pijnlijk en stijf zal blijven.”

Jelmer de Vries

Hoe nu verder? Wat kun je doen?

Gelukkig weet je inmiddels, als je goed hebt gelezen, dat er meestal geen schade is aan de rug, dus je hoeft niet bang te zijn om te bewegen. Bewegen is altijd goed. Door te bewegen overtuig je het brein er van dat er geen schade is en dat al die spieren niet hoeven aan te spannen.

Een goede voorlichting van je fysiotherapeut is van cruciaal belang; wissel van houding, blijf niet langer dan een uur op je kantoorstoel zitten zonder even een stukje te lopen, zorg voor variatie.

Het leren omgaan met de belasting die je rug aankan en de belasting die je rug moet verdragen is een ander belangrijk onderdeel van de behandeling. Het is ons doel om de belastbaarheid van de rug rustig op te bouwen tot een hoger niveau dan voor de rugpijn. Dit doen wij door persoonlijke begeleiding met veel aandacht voor bewegen.

“Walking is men’s best medicine”
Hippocrates

460 - 370 v Christus

Hoe voorkom ik een recidief?

Het is natuurlijk nooit 100% uit te sluiten, maar je kunt de kans wel zo klein mogelijk maken om opnieuw last te krijgen van je rug. Blijf bewegen, goed rusten en zorg voor specifieke rug oefeningen die de rug sterker maken.. Daarnaast is het belangrijk om jouw emmer goed te managen: dus zorg voor voldoende (mentale) rust, ontspanning en plezier.

Met deze oefeningen kunt u alvast aan de slag

Wij zijn specialisten op het gebied van krachttraining bij oudere mensen. Omdat onze fysio’s veel ervaring hebben, kunnen we u uitstekend helpen met uw vragen en doelstellingen. Wij hanteren een uitgebreide aanpak, waardoor we realistische en haalbare doelstellingen kunnen opstellen.

Stabiliteit Oefening – 1

Dit is een bilspier en rugspier oefening

  • Kom op je knieen en handen steunen.
  • Strek je linker arm en rechterbeen uit. Houd dit even vast
  • Herhaal 3 x 10 per kant

Stabiliteit Oefening – 2

Dit is een bilspier en rugspier oefening

  • Til een been op en de andere gebogen op de grond
  • duw jezelf met het andere been omhoog en houd deze positie even vast
  • Herhaal 3 x 10 per been

Wilt u meer weten?

We hopen dat u met deze blog meer te weten bent gekomen over de aanpak van onze manueel therapeut bij mensen met aspecifieke lage rugklachten.

Uiteraard kan het zijn dat er nog vragen zijn. Neemt u dan gerust contact op met Jelmer en hij zal u snel van antwoord voorzien.

U kunt natuurlijk ook een afspraak maken om de rug te laten checken, oefeningen te krijgen of een behandeling te krijgen. Ervaar dan zijn persoonlijke aanpak gericht op maximaal resultaat!

Jelmer de Vries

Maak een afspraak met Jelmer de Vries

Fysiotherapeut

Manueel Therapeut

Powerlifting Trainer

Volg ons op de social media kanalen, voor toffe weetjes en informatie over gezondheid en fysiotherapie in het bijzonder.

Ik dacht altijd dat mijn hamstrings het probleem waren totdat ik bij Lennard kwam. Bleek dat ik rugproblemen had. Erg fijn om tot de kern te komen. Super bedankt!

Rhodo

Webdeveloper, klimmer en surfer

Al jaren had ik steeds terugkerende klachten van mijn voet tot aan mijn onderrug. Lennard heeft bij elke behandeling opnieuw gekeken en getest of en hoe mijn zwakke rechter keten verbeterde. Nooit gedacht dat ik na een paar maanden weer pijnvrij zou kunnen squatten! Bedankt voor de persoonlijke op-maat, betrokken en effectieve behandeling.

Mandy

Fitness docent

“Ik ben vanwege mijn hernia onder behandeling van de fysio’s van ArenaFysio. Twee therapeuten hebben me tot nu toe geholpen. Over beide ben ik bijzonder tevreden. De rustige benadering, uitleg, feedback, meegegeven oefeningen en fysio behandeling bevallen me heel goed. Het is de moeite waard deze nog even voort te zetten. ArenaFysio kan ik anderen van harte aan bevelen.”

M. Berhitoe

Hernia patient

Disclaimer: Deze informatie is met zorg samengesteld. Er kunnen echter zaken instaan die niet voor jou van toepassing zijn. Raadpleeg daarom altijd jouw fysio of arts wanneer je vragen hebt.

Copyright op dit document. Niets uit deze blog mag worden vermenigvuldigd. Delen van het document mag wel – graag zelfs.

Chat openen